Monday, January 9, 2012

KHASIAT SAFFRON : ARTIKEL - ARTIKEL TERPILIH

HADIS DAN KATA-KATA HIKMAT SAHABAT NABI SAW
  1. Sayidina Ali pernah menyatakan: " Sesiapa mengambil sebahagian za'faran dan su' di satu bahagian dicampur dengan madu, diminum sebanyak dua sudu pada setiap hari, maka ia dikagumi tentang ingatannya, sehingga dituduh melakukan sihir "http://jafriab.blogspot.com/2009/10/makanan-berkhasiat-untuk-minda.html

2.      There are many Traditions of Bukhari, Muslim etc. that show that people used to come to the Prophet regularly and tell him about their ailments. He used to advise them to resort to Medicine first and then pray to God to get rid of the diseases. On several occasions he would himself suggest medicines. For instance, in case of loss of appetite he frequently advised to take Talbina, a preparation of Barley. For constipation he used to recommend the use of Senna. He was also in favour of regular use of honey for keeping fit. Similarly, for different ailments he would advise for taking herbal drugs like Olive, Black Cumin, Chicory, Endive Fenugreek, Ginger, Marjorum, Saffron, Vinegar, Water-Cress etc. Sayings on these medicines and others show the concern of the Prophet for the welfare and good health of his followers. For apparently small matters like drinking water, eating food, keeping clean and tidy he gave appropriate advices. He is even repeated  to have said ‘Cleanliness is half of faith (Iman)’.


  1. Salah satu bahan dalam ubat tenaga batin jenama “Malam Jumaat” 
  2. rujukan:http://farmasiseksanda.blogspot.com/2011/01/tambah-nafsu-lelaki-malam-jumaat.html



Perubatan Islam Unggul Ahli Ahli Sufi

Pengenalan Kepada Air Annusyrah



Maksud ANNUSYRAH ialah menulis kalimah-kalimah Al-Quran di atas pinggan putih kemudian dicairkan kalimah tersebut di dalam Air Zam-Zam lalu dijadikan ubat. Penanya diperbuat dari ranting kayu pokok paku pakis diraut rapi, manakala dakwatnya diperbuat dari filamen Saffron / Za'faran atau dalam Bahasa Melayunya dipanggil Kuma-Kuma. Kuma-kuma (dari jenis murah) di Malaysia kebiasaanya digunakan sebagai pewarna nasi beriani agar kelihatan kekuningan.

Za'faran adalah tumbuhan herba yang tumbuh setinggi paras lutut dan hidup subur di negara Iran menjadi barang kawalan di negara tersebut memandangkan harganya sangat mahal dan khasiatnya sukar ditandingi. Herba ini boleh diminum begitu sahaja untuk dijadikan penawar pelbagai jenis penyakit sejak di zaman silam lagi. Harga sekilo bunga Za'faran jenis yang terbaik menjangkau RM70,000.00 sedangkan harga sejongkong emas tulen hanyalah RM55,000.00.

Oleh itu, hanya Za'faran yang layak digunakan sebagai dakwat untuk menulis ayat-ayat suci Al-Quran di atas Pinggan Putih.Selepas ditulis, ia dilarutkan di dalam air Zam-Zam kemudian di bacakan semula dan akhir sekali ditutup dengan 40 kali Surah Yassin serta dilakukan solat hajat kemudian diasingkan dan dibotolkan.
Orang yang layak menulis ayat-ayat suci Al-Quran ini hanyalah orang yang betul-betul pakar dan berakhlak mulia serta boleh dipercayai kerana ianya ditulis dengan baik tanpa bersentuhan atau berlaku apa-apa kesalahan dalam penulisan. Ia sangat unik dan tidak mampu dilakukan oleh semua orang.

Di antara surah-surah yang ditulis dan dibaca para tahfiz (ini bergantung kepada jenis tujuan yg ingin dicapai) ialah :
  1. Doa Bismillah dibaca 118 kali.
  2. Bismillahirrahmanirrahim (Basmalah) dibaca 786 kali
  3. Al-Fatihah, Ayatul Kursi, Al-Falaq, An Nas dibaca 70 kali.
  4. Surah Yassin lengkap 83 ayat.
  5. Surah Thoha ayat 131 dan 132.
  6. Surah An Najmi 1 hingga 8
  7. Surah Ar Rahman 1 hingga 5
  8. Surah Al Haaqqah lengkap 52 ayat.
  9. Surah Al Insyirah lengkap 8 ayat.
  10. 10 ayat-ayat pilihan dari surah Al-Baqarah
  11. Surah Muhammad dan Ar Rahman lengkap.
  12. Ayat-ayat Syifa' dan ayat-ayat terpilih dari surah Ali Imran, An Nisa', Al An'am, Al A'raaf, Al Raad, Al Kahfi, Al Anbiyaa', Al Mukminun, Lukman, Al Waqiah dan Al Hasyr.
Inilah keunikan Air Annusyrah yang telah dihidupkan semula oleh Ustaz Abdullah Mohd Yusuf melalui kajiannya selama 20 tahun untuk mengembalikan amalan para ulama silam sebagai ikhtiar penawar kepada pelbagai jenis penyakit zahir dan batin, keperluan dan hajat dengan izin Allah SWT.
Kaedah ini telah mendapat sokongan daripada Dato' Seri (Dr) Haji Harussani bin Haji Zakaria, Mufti Negeri Perak
Air Annusyrah adalah ikhtiar untuk membantu semua golongan masyarakat yang menghadapi masalah jasmani dan rohani secara zahir dan batin serta semua masalah dalam kehidupan

 
POKOK SAFFRON
                   
Saffron   adalah  sejenis pokok herba  dari  Loridacces dengan ketinggian 10 hingga 30 cm.  Bunga Saffron mempunyai 3 kelopak bunga dan kelopak daun yang berwarna unggu.

Adalah  sangat  menarik  diketahui ,  hanya lima  hingga  tujuh kilogram Saffron kering yang dapat diperolehi dari satu hektar tanah.

Saffron  tergolong  antara  khazanah  alam   yang  termahal  didunia.   Saffron  mengandungi khasiat  dan  nilai  komersial   yang   tinggi.   Kajian    sains   membuktikan   bahawa   saffron berpotensi   digunakan   sebagai   salah   satu  elemen   penting   dalam  penghasilan  produk   kecantikan  kulit.  Penggunaan  Saffron  bukan sahaja  dapat  mencerahkan   kulit  sekaligus  dapat  melembutkan kulit. Bagi anda yang mengidamkan kulit yang cerah dan sihat, Saffron adalah jawapannya. 

Bagi  ibu-ibu  mengandung ,  Saffron   dapat  mempengaruhi  kecantikan   kulit   bayi  dalam kandungan.  Ujian   klinikal   mengesahkan   bahawa    ekstrak    Saffron    mempunyai   nilai   perubatan.   Saffron  berpotensi  untuk  menurunkan  tekanan  darah  dan  kadar  denyutan jantung serta melancarkan sistem respirasi.

         KELEBIHAN SAFFRON
·         Pencerna makanan
·         Perangsang perut
·         Antiflatulence
·         Perangsang Tenaga Batin
·         Pelali untuk Penyakit Asli
·         Bahan Penenang
·         Bagus Untuk Tidur
·         Menguatkan Ingatan
·         Baik Untuk Tumpuan Perhatian
·         Anti-Convulsion
·         Anti-Spasm
·         Anti-Alzheimer
·         Anti-Parkinson
·         Mengawal Darah Tinggi dan Kolestrol
·         Baik untuk Rawatan Penyakit Anemia

No comments:

Post a Comment